13 Ongebruikelijke Tips Om Je Libido Snel Te Verhogen

13 Ongebruikelijke Tips Om Je Libido Snel Te Verhogen

Veel zin in seks hebben is niet voor elke man vanzelfsprekend. Als je weinig zin hebt, kan dat je seksleven nogal negatief beïnvloeden.

Je libido verhogen kan gelukkig op verschillende gezonde manieren.

Ontdek hier 13 gezonde en natuurlijke tips om als man een hogere testosteronspiegel te krijgen.

More...

In deze 13 tips leer je:

  • Het schrikbarende verband tussen slaap en testosteronspiegel - alleen al deze tip toepassen kan je libido verhogen
  • Waarom sporten, gezonder eten en afvallen een driehoeksverhouding heeft met je testosteronspiegel
  • Het lichaamseigen stofje wat je testosteronspiegel kan vernietigen - en hoe je dit kan voorkomen en oplossen
  • De veelgebruikte medicijnen die stiekem je libido langzaam verlagen totdat het lijkt alsof je celibaat bent
  • Het beste en belangrijkste 'supplement' om je libido te verhogen - eigenlijk is dit helemaal geen chemisch goedje wat gevaarlijk is voor je

Maar eerst:

Libido verhogen zonder testosteron te spuiten? Dat kan.

Je libido verhogen als man is een must ongeacht of je jong of oud bent. Waarom? Omdat je nooit teveel libido kan hebben. Vooral als je een blog opzoekt over je hoe jij je libido moet verhogen kan je alle hulp gebruiken die je kan krijgen.

Wanneer je libido op peil is, zal jij je als man veel beter voelen. Zo zal jij je:

  • Mannelijker voelen
  • Gelukkiger voelen
  • Energieker zijn
  • Beter herstellen van blessures
  • En natuurlijk meer zin in seks hebben

Al met al dingen die elke man wil ervaren. De vraag is hoe jij je libido kan verhogen zonder je zonder jezelf met gevaarlijke chemische middelen vol te spuiten?

Dat doe je door één stofje te verhogen:

Testosteron

Bij mannen is dit het stofje wat verantwoordelijk is voor het libido. Bij vrouwen zit het iets ingewikkelder omdat het daar een samenspel is voor zowel testosteron, oestrogeen als progesteron.

Maar wij mannen zijn een stuk simpeler: veel testosteron betekent een gezond en hoog libido.
voordelen testosteron

Weinig testosteron in je bloed zal jou letterlijk depressiever laten voelen. Laat staan dat je dame door je lage libido niet aan haar trekken kan komen. Met alle gevolgen van dien.

En met alle gevolgen van dien bedoel ik natuurlijk dat ze het buitenhuis gaat zoeken of het uit gaat maken. Twee scenario's die je als de dood wilt vermijden... mits je echt van haar houdt natuurlijk.

Ik ben hier om je libido, testosteronspiegel en relatie te redden. Door je 13 tips te geven die je vandaag nog kan toepassen om je libido te verhogen.

Laat we vlammen:


#1 Goed slapen verhoogt je testosteronspiegel

Om je libido en testosteronspiegel te verhogen, verwacht jij misschien dat je hele gekke dingen moet doen. Maar veel van de tips in deze blog zijn relatief normaal. Je hoeft voor het merendeel van de tips niet eens iets nieuws aan te schaffen. Het is dus een kwestie van 'doen' en niet 'kopen'.

Zo ook deze eerste tip.

Meer en beter slapen is één van de beste dingen die je kan doen om je testosteronspiegel te verhogen. De relatie tussen het aantal uren dat je slaapt en de hoeveelheid testosteron in je bloed is schrikbarend.

In de afbeelding hiernaast kan je de relatie heel goed zien.

Het verschil tussen chronisch 6 uur of 8 uur slapen is enorm.

Natuurlijk maakt het niet uit als je eens in de zoveel tijd een paar uurtjes mist.

Daardoor zal je testosteronspiegel niet ineens kelderen als de aandelenbeurs op Zwarte Maandag.

Maar onderzoek laat zien dat een week lang maar 5 uur slapen per nacht, je testosteronspiegel verlaagt gedurende die week met 15%. Dat is een flinke hoeveelheid.

slaap en testosteron

Hoeveel uur je per nacht moet slapen, hangt af van verschillende factoren zoals:

  • Leeftijd
  • Genen (vooral PER3 gen)
  • Biologische klok
  • Diepte van slaap
  • Gebruik van drank en/of drugs

Better safe than sorry: slaap 8 uur

Er zijn nog veel meer factoren. Wat jij moet weten is het volgende:

Sommige mensen kunnen prima functioneren met 6 uur slaap. Sommige hebben 9 uur nodig. 'Prima functioneren' en een hoge testosteronspiegel hebben zijn twee verschillende dingen.

Hoewel het misschien wel mogelijk is om je werk te doen wanneer je 6 uur hebt geslapen, zal je libido daar niet blij mee zijn.

Probeer daarom gemiddeld 8 uren slaap per nacht te pakken. Hiermee weet je zeker dat je goed zit. Vooral als je sport is het aan te raden om minimaal 8 uur slaap te nemen. Wat een mooi ezelsbruggetje is voor het volgende punt.


#2 Sporten verhoogt je libido

Je moet onder een steen hebben om niet inmiddels te weten dat sporten ontzettend gezond is voor je. Sporten is net als gezond eten, mediteren en slapen:

Het heeft een positieve invloed op vrijwel alles in je leven.

Elke vorm van beweging is goed. Zelfs een simpele wandeling kan wonderen doen voor je lichaam. Maar om je libido te verhogen en je testosteronspiegel skyhigh te krijgen, moet je aan één specifiek soort sport doen: krachttraining.

Krachttraining zal je een mooier lichaam geven, je testosteronspiegel verhogen en zelfs veroudering tegengaan. Het is iets wat je als man MOET doen in welke vorm dan ook.

Hoe jij met gewichten in de weer gaat, maakt mij echt geen reet uit. DAT je met gewichten in de weer gaat maakt mij wel uit.

POPULAIRSTE VORMEN VAN FITNESS

De populairste vormen van krachttraining onder mannen zijn:

  • Regulier fitness/bodybuilding
  • Crossfit
  • Bodyweight training
  • Powerlifting
  • Circuit training

Leuk sport + consistentie = libido verhogen

sporten en testosteron

Enfin, dit is nog maar het topje van de ijsberg.

Elk van de bovenstaande vormen van krachtsport heeft weer zijn eigen variatie dus er is keuze zat.

Kies de sport die je het leukst vindt zodat je vaker gaat sporten.

Het belangrijkste is namelijk dat je dit consistent blijft doen om de resultaten te merken.

  • Als je fitness schijt vervelend vindt en daardoor maar één keer per week gaat, kan je beter een sport kiezen die je leuk vindt en waarbij krachttraining de basis vormt. Om je libido te verhogen hoef je ook maar 3 tot 4 keer per week te sporten.

Hoewel het erg moeilijk is om 'teveel' te trainen, zal meer dan vier keer per week trainen geen extra voordelen met zich meebrengen. Je kan beter om de dag trainen om zo jezelf ook rust te geven.


#3 Verlies gewicht

Als je wat vaker gaat sporten, zal je (waarschijnlijk) merken dat je gewicht de goede kant op zal gaan. Aangezien de helft van de Nederlands overgewicht heeft, is de kans groot dat jouw gewicht naar beneden zal gaan door het sporten.

Dat is heel goed.

Want onderzoeken laten zien dat overgewicht ervoor zorgt dat je testosteronspiegel afneemt. En daarmee helaas ook je libido.

Wat de redenen hiervan is, is erg ingewikkeld aangezien het een samenloop van factoren is. Maar de voornaamste reden, is dat je aromatase activiteit toeneemt wanneer je een hoog vetpercentage hebt.

overgewicht en testosteron

Het aromatase enzym zet normaal gesproken je testosteron om in oestrogeen. Hoe dikker je bent, hoe meer testosteron er om wordt gezet in oestrogeen. En oestrogeen is het vrouwelijke geslachtshormoon. Niet heel chill dus.

Gezonder eten en sporten is de basis van een gezond gewicht. Als je overgewicht hebt, doe je één van de twee verkeerd.

In 99 van de 100 gevallen is het 'gezond eten' aspect het probleem. Sporten namelijk is een goede aanvulling op een gezond dieet. Het kan NOOIT een ongezond eetpatroon corrigeren.

  • Om een Snicker te verbranden moet je een 28 minuten sprinten
  • Een Big Mac gaat je 47 minuten kosten
  • Een 15 cm Subway broodje kost je 27 minuten

Voorkomen is dus beter dan genezen. Koop een goed boek over gezonde voeding (voedselzandloper bijvoorbeeld) en gooi het roer om. Gezonde voedingsmiddelen waarmee jij je libido kan verhogen, vind je hier.


#4 Zorg voor minder stress in je leven

Cortisol. Het is één van de weinige hormonen waar je als mens een haat-liefde verhouding mee hebt. Enerzijds moet je het dankbaar zijn omdat het ontstekingen in je lichaam bestrijdt en je alert maakt als er 'gevaar' dreigt. Anderzijds vernietigt een verhoogde cortisolspiegel je testosteron.

Hoe hoger je cortisolspiegel is, hoe lager je testosteronspiegel zal zijn. Je libido verhogen kan makkelijk door de stress in je leven te verminderen.

cortisol en testosteron

Niet alle stress is ongezond

Je zou het misschien niet zeggen maar stress is juist goed voor je lichaam. Biologisch gezien maakt een korte intensieve stressvolle periode je als mens sterker. Sporten wordt door je lichaam ook als stress gezien. Dit is een vorm van acute stress die je lichaam alert houdt en sterker maakt.

STRESSFACTOREN DIE JE LIBIDO VERNIETIGEN


Het probleem is langdurige niet intensieve stress die psychologisch aan je knaagt. Dit soort stress is funest voor je libido.

Denk hierbij aan stressen over je:

  • Relatie
  • Baan
  • Familie
  • Jezelf
  • Wat anderen van je vinden
  • Geldproblemen
  • En nog 2 miljoen andere dingen

Al het bovenstaande is een andere vorm van stress dan sporten. Sporten duurt 30 tot 45 minuten en de stress daarvan is daarna afgelopen. De kans is zelfs groot dat jij je direct na het sporten beter zal voelen.

Maar je zorgen maken over je relatie, baan of ander psychologische stressfactor gaat niet zomaar voorbij.

Ook zal jij je er niet beter door voelen des te meer je er over nadenkt. Daarom is het belangrijk om deze shit in je leven op te lossen. Hoe je dat doet maakt mij niet uit.

Voor al het bovenstaande is een oplossing:

  • Je relatie verbeteren of beëindigen
  • Van baan switchen of met je baas erover praten
  • Een coach of kennis vinden die je wil helpen met geldzaken
  • Zelfvertrouwen cursus doen

Daarnaast is er nog één geheim wapen wat je kan gebruiken

Doe wat Kobe Bryant en andere topatleten doen

Mediteren. Het is één van de beste technieken waardoor je leert om je minder zorgen te maken over 'shit'.

Het leert je om jouw negatieve gedachten los te laten waardoor ze niet (of minder) aan je knagen. Hierdoor zal jij je minder gestrest voelen en gelukkiger. Dit blijkt uit honderdtal onderzoeken.

Als je kan tellen en een wekker hebt, heb je alle benodigdheden om te mediteren.

Zet je wekker op 10 minuten en ga die 10 minuten op je ademhaling letten. Tel elke ademhaling. Gaat je brein van hot naar her? Haal het dan weer terug door bewust op je ademhaling te letten.

Persoonlijk vind ik het chiller om met een app als Headspace of Calm te mediteren. De begeleiding is awesome en is het meer dan waard.

stress en libido

#5 Pas op met je medicatie

Per dag zijn er letterlijk duizenden mannen die Googlen op "libidoverhogende pillen" of "testosteronverhogende pillen".

Het overgrote deel van deze resultaten is onzin. Het zijn altijd mengsels van verschillende kruiden die je gewoon in de supermarkt kan vinden. Sommige mannen besluiten dit te slikken en andere gaan liever over naar anabole steroiden om hun libido te verhogen.

Het slikken van chemische troep om je testosteronspiegel te verhogen niet de goedkoopste of veiligste manier om je libido te verhogen. Het ironische is dat deze mannen waarschijnlijk al pillen slikken die invloed hebben op hun libido. Een negatieve invloed wel te verstaan.

GEVAARLIJKSTE MEDICATIE VOOR JE LIBIDO

Medicatie kan je testosteronspiegel verlagen zonder dat jij het doorhebt.

De grootste boosdoeners zijn:

  • Corticosteroïden tegen ontstekingen
  • Opiaten (pijnstillers als morfine, fentanyl en oxycodon)
  • Diabetes medicatie (vooral sulfonylureumderivaat zoals gliclazide)
  • Bloeddruk medicatie (vooral spironolacton)
  • Middelen tegen maagzuur (vooral cimetidine)
  • Middelen tegen haaruitval (finasteride en dutasteride)
  • Statines (simvastatine etc) en andere middelen die de synthese van cholesterol onderdrukken
  • Antischimmelmiddelen zoals ketoconazol
  • Veel SSRI's (antidepressiva) staat erom bekend om seksuele stoornissen te geven en laag testosteron

Als je één van de bovenstaande middelen slikt, is goed om bij je huisarts of apotheker aan te kloppen voor advies. Niet altijd is er een vervangend middel te vinden.

Maar voor veel van de bovenstaande ziekten (diabetes, depressie, statines en bloeddruk bijvoorbeeld) kunnen gezonde levensstijl deze ziekten verbeteren of zelfs volledig omkeren.

Wederom: verdiep je in echt gezonde voeding en meer bewegen.


#6 Rook niet... maar als het moet...

Mensen met een medische studie op zak hebben weinig lessen gehad in het veranderen van de ongezonde levensstijl van hun patiënten. Maar één ding wat er in gehamerd is, is:

  • Roken en drinken maakt elke ziekte erger

Libido verhogen door te roken onmogelijk? Nope. Je zou het misschien niet zeggen maar tabak roken lijkt je testosteron te verhogen. Je ruilt in dit geval een hoog testosteronspiegel in voor longkanker. Maar net was je zelf wilt.

Waarschijnlijk is de verhoogde testosteronspiegel te wijten aan nicotine. Dit is een aromatase remmer (wat testosteron in oestrogeen verandert) en blokkeert de omzetting van dihydrotestosteron in het zwakkere 3-alpha-diol.

libido en drugs

Mocht je roken, dan is het aan te raden om sowieso wiet te vermijden. THC remt enzymen in je ballen die nodig zijn bij het aanmaken van je testosteron waardoor je testosteronspiegel daalt.

Andere studies laten weer zien dat het niet uitmaakt. Wat betreft je libido en testosteronspiegel: bij twijfel kan je een stofje het beste vermijden.


#7 Matig drinken

Waar roken nog 'positieve' effecten heeft op je testosteronspiegel, heeft drinken dat niet. Studies in ratten laten zien dat hun ballen met 50% afnemen bij een dieet wat uit 5% alcohol bestaat. Maar jij bent natuurlijk geen rat.

Ook overmatig alcohol gebruik bij mannen staat erom bekend om de testosteronspiegel te verlagen en de oestrogeenspiegel te verhogen.

Dat is de reden dat alcoholistische mannen borsten ontwikkelen.

'Gelukkig' is gematigd alcohol gebruik bij mannen niet desastreus voor het libido.

drank en libido

Het drinken van twee glazen per dag blijkt op korte termijn je testosteronspiegel 'maar' 7% te verlagen.

Een ander onderzoek laat zien dat gematigd drankgebruik juist je testosteronspiegel kan verhogen.

Wederom, net als bij het roken van wiet: bij twijfel kan je dit het beste vermijden.


#8 Langdurige cardio is funest

Sporten en bewegen is goed...

...mits het geen duursport is.

Onderzoek heeft laten zien dat wielrenners en hardlopers significant lagere testosteronspiegels hebben dan mensen die niet sporten.

En het is niet dat mensen die niet sporten gigantische libido's hebben.

Duursporten zijn een aanslag voor je lichaam. Je testosteron neemt af. Je spiermassa neemt af.

Wielrenners worden onvruchtbaar. Hardlopers krijgen last van hun knieën.

Waarom je het zou doen, is voor mij oprecht een mysterie.

Als je broodnodig aan duursport wilt doen, kan je dit het beste op een laag tempo doen. Door bijvoorbeeld een paar uur te wandelen. Dit zal weliswaar je conditie niet echt verbeteren maar je testosteronspiegel wel.

Ook HIIT kan een alternatief zijn. Hierbij wissel je rust en sprinten met elkaar af. Hiervan is aangetoond dat het een positieve bijdrage heeft op je testosteronspiegel.


#9 Doe aan intermitterent fasting

Ondanks dat de fitness industrie je graag wijsmaakt dat je meerdere kleine maaltijden per dag moet eten omdat dit 'optimaal is', laat wetenschap juist zien dat:

  • Maaltijdfrequentie geen invloed heeft op je metabolische snelheid
  • Minder maaltijden eten je spiermassa niet laat afnemen
  • Minder maaltijden het niet moeilijker maakt om spiermassa op te bouwen
  • Kortdurende niet eten je testosteronspiegel vernietigt

Vooral dat laatste is onzin.

Onderzoeken hebben laten zien dat een korte periode niet eten, er juist voor zorgt dat je androgene receptoren gevoeliger worden voor testosteron.

Hoe gevoeliger je bent voor testosteron, hoe hoger je libido zal zijn.

Dagenlang niet eten heeft geen zin. Wanneer je 6-8 uur per dag mag eten, is dat meer dan genoeg om je testosteron te verhogen.

Wanneer je om 10:00 in de ochtend begint met eten en om 16:00-18:00 eindigt met eten, voldoe je aan de 6-8 uren eten eis.


#10 Eet meer vet

Je libido verhogen doe je niet met eiwitten. Dat doe je vooral met de juiste hoeveelheid koolhydraten en vetten. Teveel eiwitten kunnen zelfs je testosteronspiegel verlagen. Maar dat is met koolhydraten en vetten niet het geval. Laten we eerst beginnen met vetten.

Er zijn genoeg wetenschappelijk studies die laat zien dat des te meer vet je eet (tot zekere mate), des te hoger je testosteronspiegel zal zijn.

Het type vet maakt heel erg uit.

Vooral verzadigd vet (onwetende mensen denk dat dit ongezond is) en enkelvoudig onverzadigd vet is goed voor je testosteronspiegel.

Het zijn namelijk bouwstenen van je geslachtshormonen en lichaamscellen. Je hebt ze dus nodig om optimaal te functioneren als man.

Het eten van trans- en meervoudig onverzadigd vet is daarentegen niet goed voor je libido. Deze vetten verlagen je testosteronspiegel.

Idealiter bestaat je dieet voor 20 tot 35% uit vetten. Waarvan het overgrote deel verzadigd en enkelvoudig onverzadigd is. Deze vetten kan je vinden in:

Bronnen voor verzadigd vet en enkelvoudig onverzadigd vet:

  • Vlees
  • Kokos
  • Roomboter
  • Pure chocolade
  • Vis
  • Kaas
  • Room
  • Noten
  • Avocado
  • Olijven

#11 Vergeet je koolhydraten niet

Extremen werken vrijwel nooit. Een dieet zonder vet is niet optimaal voor je testosteronspiegel. Hetzelfde geldt voor een koolhydraatarm dieet. Je hebt koolhydraten nodig om optimaal testosteron te kunnen produceren.

Wanneer onderzoeken kijken naar mensen die low carb eten vergeleken met mensen die normale hoeveelheden eten, blijken de mensen die normale hoeveelheden eten 36% meer testosteron te hebben.

Hoeveel koolhydraten je moet eten, verschilt heel erg van onderzoek tot onderzoek. Maar een goede 30 tot 40% van je dieet is zeker aan te raden.

Daar zal je libido verhogen zeker mee lukken.

Haal deze koolhydraten uit gezonde bronnen om zo ook je overgewicht halt toe te roepen. Of niet dikker te worden. Denk hierbij aan:

  • Groenten
  • Fruit
  • Bonen
  • Aardappelen icm groenten
  • Rijst icm groenten

Meng vezelarme koolhydraten (rijst en aardappelen) altijd met een beetje vezels. Dit is goed voor je darmen en voorkomt after-dinner-dips.


#12 Creatine

Ok. Niet alle chemische goedjes zijn even slecht voor je. Technisch gezien is dit spul geen 'chemisch' goedje. Het komt van nature in vlees voor. Je kan er ook voldoende van krijgen als je ontiegelijk veel rood vlees eet per dag. Praktisch is dit niet haalbaar.

Ik heb het hier over creatine supplementen.

Creatine is een natuurlijk aminozuur (bouwsteen van eiwitten) wat uit honderdtal onderzoeken positief uit de verf komt. Het maakt je onder andere sterker en verhoogt je droge spiermassa.

Dit magische stofje verhoogt je cellulaire ATP (brandstof van cellen).

Hierdoor krijg je dus meer energie en is het niet zo gek dat je daardoor sterker wordt.

Het blijkt ook je testosteronspiegel te verhogen.

Niet alleen omdat je meer kan tillen in de sportschool en je uithoudingsvermogen beter wordt.

Ook als niet sporters het slikken stijgt hun testosteronspiegel. Verschillende onderzoeken laten zien dat, ongeacht leeftijd en sport, het slikken van creatine je testosteronspiegel zal verhogen.

Verhogingen variëren ergens tussen de 17% in fitnessfreaks en 56% in rugby spelers. Hierdoor zal je libido verhogen makkelijker zijn.

Daarnaast blijkt creatine ook verschillende beschermende functies voor je hersenen te hebben. Dit komt waarschijnlijk doordat creatine ook in je hersenen de energievoorraad verhoogt. Hier kun je meer lezen over gezond creatine gebruik.


#13 Eet genoeg

Wanneer je chronisch te weinig calorieën eet, zal je lichaam je voorplantingssysteem tot zeker mate uitzetten om zo energie te besparen.

Het voeden van je vitale organen (hart, hersenen etc) is belangrijk dan op dat moment je libido behouden. Het spreekt dus voor zich dat jij genoeg moet eten om je libido te verhogen.

En je hoeft niet eens bizar weinig te eten om je testosteronspiegel te vernietigen.

In een 7 jaar durend onderzoek volgenden ze twee groepen mannen:

  • Groep A: at dagelijks 1350–2415 kcal en dit was erg 'clean' (geen bewerkte bullshit uit verpakkingen)
  • Groep B: at dagelijks 2145-3537 kcal en dit was wat de 'gemiddelde persoon' at. Niet erg gezond dus

Ondanks dat groep A veel gezonder at, hadden ze toch een testosteronspiegel die 31% lager lag!

Genoeg eten is dus belangrijk. Maar wat nou als je moet afvallen?

Kip of het ei verhaal

Eerder heb je gelezen dat afvallen ervoor zorgt dat je testosteronspiegel stijgt.

Maar om dit te doen moet je minder eten dan je lichaam nodig heeft.

Alleen zorgt dit ervoor dat je testosteronspiegel ook daalt.

Wat is nu wijsheid?

Natuurlijk is het beter om EERST af te vallen en DAARNA je caloriebehoefte omhoog te schroeven.

Je zal weliswaar tijdelijk een lagere testosteronspiegel hebben... wat altijd beter is dan je hele leven met overgewicht door het leven gaan en altijd een lagere testosteronspiegel te hebben. Je libido verhogen doe je dus door eerst af te vallen.

Onderzoek laat zien dat als je een klein beetje minder eet (15% lager dan je caloriebehoefte) het geen significant effect heeft op je testosteronspiegel. Pas wanneer je gaat crashdieten, zal je dit terug zien in je testosteronspiegel.

Het Meesterminnaar Principe

Je libido verhogen is niet de enige manier om meer seks te hebben en je dame te verwennen. Zelfs als je een libido van 0,0 hebt kan je de beste minnaar zijn die ze ooit heeft gezien.

Het is zelfs mogelijk om haar verslaafd aan je te maken zonder ook maar één keer je piemel in haar te steken. Hoe? Dat leer ik jou in mijn Meesterminnaar Principe

Wil je weten hoe het werkt?

Laat me het dan privé en discreet met je delen.

Klik op de afbeelding hieronder, vul je e-mailadres in en dan stuur ik het direct gratis & privé naar je inbox.

Luuk Zwart
 

Luuk Zwart is een Nederlandse sekscoach. Hij helpt mannen en vrouwen om beter in bed te worden en een spannender seksleven te krijgen.

>